شجاعت تلویزیون در شوخی با آقازادهها
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۶۱۴۷
به گزارش جهان نيوز، «زوج یا فرد» نام سریالی است که در ابتدا پایش به رسانهها با عنوان «مرّ قانون» باز شد. اولین تصویری که از سریال نوروزی شبکه سه بیرون آمد غفوریان کنار محمدحسین لطیفی قرار داشت اما کارگردان این سریال علیرضا نجفزاده است. موضوعات سیاسی و نقد اداری گمانهزنیهایی بود که رسانهها از محتوای فیلمنامهای این سریال انجام میدادند تا اینکه در روزهای پایانی سال نام سریال تغییر پیدا کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
و البته یک موضوعی را هم علیرضا نجفزاده برای تحتالشعاع قرار گرفتن و یا حساسیت ایجاد کردن قبل از روی آنتن رفتن سریال مطرح کرد؛ او گفت: از همان روزهای اول با توجه به اخبار منتشر شده از «مرّ قانون» دوستان سوال میکردند این کار سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی است. البته «مرّ قانون» با نام جدید «زوج یا فرد» چالشهای روز جامعه را بیان میکند. ولی سوالم این است که چرا باید سیاست، فرهنگ و اقتصاد را از کار اجتماعی جدا کنیم؟ به واقع همه این موضوعات اجتماعی را تشکیل میدهند قصه ما هم به مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در زندگی اجتماعشان تأثیر دارد، میپردازد.
خود همین اظهارنظرها و گمانهزنیها، مخاطب را آماده تماشای یک طنز سیاسی از شبکه سه میکرد. البته که کنداکتور مناسبی به این سریال داده نشد تا مخاطب در زمان بهتری این سریال را دنبال کند. ولی به قول مهام- تهیهکننده، در بدترین باکس بهترین بیننده را داشتیم. کُدگذاریهای سیاسی- اجتماعی که با پخش قسمتهای جدید مخاطب از لایههای پیدا و پنهان آن آگاه میشد. تا اینکه سکانس معروف هدایت هاشمی- دکتر کمال شهری در مواجهه با طلبکاران پسرش متوجه میشود او از موقعیت شغلیاش سوء استفاده کرده و با رشوه قصد داشته تا به ثروت کلانی برسد. اینجا کُد آقازادههای سیاسی سریال بازگشایی شد و در فضای مجازی واکنشهای داخلی و خارجی به همراه داشت.
سایتهای ضدانقلاب هشتک آقازادهها را به صرف مقاصد خودشان دست به دست کردند و فیلم مربوط به سکانس هدایت هاشمی را بارگذاری میکردند. اینجا جسارت تلویزیون به رخ کشیده میشود که میتواند در کنار نشان دادن معضلات اجتماعی به آفتهای اقتصادی و سیاسی و حتی آسیبهای موجود در نظام اداری کشور بپردازد. نویسنده و کارگردان قصد داشتند در کنار طرح این چالشها و بازگشایی کُدهای هدفگذاری شده، برای اولین بار به موضوع قانون «ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» هم بپردازند.
به اصطلاح قصه «زوج یا فرد» درباره کمال شهری مدیر ارشد یک وزارتخانه است که به روزهای بازنشستگی میرسد و به او میگویند که باید کنار برود. با برکناری او و به ریاست رسیدن معاون وی، ما مجموعهای از رفتارها را با این مدیر بازنشسته میبینیم که در جریان زندگی فردی و اجتماعی او تأثیر میگذارد و حتی کارمندان سابقش چقدر رابطهشان با او متفاوت میشود. در اینجا چند قصه کوچک هم مخاطب را درگیر میکند که در یکی به حواشی زندگی فرزند آقای مدیر و دیگری خود "دکتر کمال شهری- هدایت هاشمی" میپردازد که عاشق پرستار مادرش- مرجانه گلچین(آفاق) شده است.
هرچند که شخصیت محوری سریال، یعنی دکتر کمال شهری، مردی صادق و ساده زیست است، اما در این داستان، جسورانه به حضور افراد فرصت طلب در اطراف این گونه مسئولین نیز پرداخته شده است. پرداختن به مسائلی چون آقازادهها، رانت خواران و اخلال در بازار ارز، باعث شده تا «زوج یا فرد» فراتر از یک کمدی، به مجموعهای با محتوایی آسیبشناسی و انتقادی در جهت بازنمایی خواستهها و درددل های عموم مردم تبدیل شود.
نمایش زندگی مسئولان عالی رتبه و سیاستمداران، همیشه جذاب و توام با حساسیت و پیچیدگی است که بخشی از آن به جسارت رسانهملی برمیگردد؛ اینجا «زوج یا فرد» روی آنتن رفته و حرفهای خودش را درست و بدون غرض میزند. البته اگر به تعبیر مهران مهام- تهیهکننده این سریال اجازه بدهند این مسیر ادامه پیدا کند و فارغ از رسانهای شدن عدم ساخت فصل دوم «زوج یا فرد» او تأکید دارد اولاً یکشنبه قسمت آخر ما خواهد بود و ثانیاً موضوعات و مسائل مطرح شده نیازمند فصلهای بعدی است.
طرح موضوع اخلاقی و انسانی لقمه حلال و جلوگیری از اشاعه سفرههای حرام در خانوادهها یک مسئله مهم و اساسی است که «زوج یا فرد» به خوبی به آن میپردازد.
این سریال البته با ضعفهایی هم از جنس ایفای نقش تکراری برخی از بازیگران چون یوسف تیموری و مهران غفوریان مواجه است. مرجانه گلچین و هدایت هاشمی هر دو سعی کردند کاراکتر متفاوتی باشند. هرچند برخی در فضای رسانهای مطرح کردند هدایت هاشمی همان کاراکتر سریال «چک برگشتی» را تکرار کرده ولی کفه ترازو بر روی موفقیت و متفاوت بودن هاشمی در ایفای نقش «کمال شهری» سنگینی میکند. در این بین نباید از بازیگری چون «ناهید مسلمی» غافل شویم که شمّههایی از عیار و قدرت بازی خودش را به رخ مخاطب کشاند.
نقطه قابل تقدیر سانسور نشدن چالشهای جدی سریال «زوج یا فرد» است که کنایهها و مونولوگهای سیاسی سریال را روی آنتن میبرد و مخاطب سرمنزلهایی را از «زوج یا فرد» تلویزیون دریافت میکند که هم نسبت به آن دغدغه دارد و هم منتظر بوده تا تلویزیون این آسیبها و مشکلات را در قاب یک اتفاق نمایشی یا برنامهای بپردازد. باید منتظر بمانیم و ببینیم تلویزیون با ادامه «زوج یا فرد» در فصلهای بعدی و احیای دوباره طنزهای سیاسی به این مسیر شروع شده تداوم میبخشد یا خیر؟
منبع:تسنیم
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۶۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
آفتابنیوز :
این روزها سریالهایی در راه تلویزیوناند و در عین حال برخی از تلویزیونیهای با قدمت هم با کاری جدید سر از نمایشخانگی درمیآورند.
پیگیریهایی که انجام شده این روزها تلویزیون ۵۲ سریال در حال پیشتولید و تولید دارد که از سمتِ سیمافیلم پیش میرود و سریالهایی هم توسط برخی از سازمانها و نهادهای فرهنگی پیش میرود که به روال گذشته برای پخش از تلویزیون ساخته میشوند.
به طور مثال سریال «بوقچی» که مجموعه تلویزیونی فوتبالی است، البته در دهههای گذشته داریوش ارجمند و اکبر عبدی سریال «به سوی افتخار» را با فضای مافیای فوتبال به آنتن تلویزیون رساندند. یا «پژمان» با بازی پژمان جمشیدی و پرداختن به بازیکنان شناخته شده و مصائب و مشکلاتشان، «سه پنج دو» به گونهای سرمایهگذاران و مافیای فوتبال، «آخرین بازی» و «لژیونر» هم جزو دیگر کارهای فوتبالی به شمار میرود که تاکنون در ساختار تلویزیون به آنها پرداخته شده است.
البته این روزها «پرویز خان» هم بعد از حضور در جشنواره فیلم فجر و اکران در سینما به شبکه نمایشخانگی آمده است.
حالا باید دید «بوقچی» با چه هدفی ساخته شده و تنها قصدِ به هیجان درآوردن مخاطب به واسطه پرداختن به «فوتبال» در یک اثر نمایشی را دارد یا به دنبال اهدافی دیگر است؟
این سریال در تهران به فیلمبرداری خودش ادامه میدهد و پیگیریها نشان میدهد تا تیرماه تصویربرداری سریال ادامه خواهد داشت. حسن حبیبزاده کارگردانی سریال را برعهده دارد و گفته میشود موسسه هنری سوره آن را تهیه میکند. در این سریال حسن پورشیرازی، امیر غفارمنش، آرش نوذری، امیر کربلاییزاده، شهره سلطانی، رامین ناصر نصیر و بسیاری دیگر از هنرمندان به ایفای نقش میپردازند.
اما سریالی دیگر که تلویزیونیهای قدیم به سمتِ آن رفتهاند یک سریال فانتزی در حوزه کودک و نوجوان است که برای اولین بار داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ در برنامه تحویل سال یک خبر کوتاهی از آن داد. سریال «لالایی» که قرار است با بازی او بعد از مدتها غیبت و البته فضایی متفاوت از یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
این سریال به کارگردانی احمد درویشعلیپور که سالها با داریوش فرضیایی کار کرده و «سرزمین بالشها» را با او در شبکه نمایشخانگی داشت این روزها در اواخر تصویربرداری به سر میبرند و گروه در تهران مشغول فعالیتاند تا اواخر اردیبهشتماه کار به پایان برسد. قرار است این سریال امسال در یکی از پلتفرمهای نمایشخانگی پخش شود.
امیر کربلاییزاده که مدتها از او خبری نیست و بیشتر به آموزش استندآپ کمدی و اجرای تئاتر مشغول است در این سریال به ایفای نقش میپردازد و فرهاد بشارتی هم چندی پیش از حضور خود در این سریال خبر داده بود. قطعاً بازگشت داریوش فرضیایی بعد از مدتها با سریالی در شبکه نمایشخانگی را میتوان به فال نیک گرفت، چون خبرها حاکی از همکاری مجدد او با تلویزیون است.
سریال «لالایی» و نقشآفرینی داریوش فرضیایی متفاوت از کارهایی است که تاکنون از او به عنوان کاراکتر عمو پورنگ دیده شده است. در عین حال باید دید با حضور او و هنرمندانی که در «محل گل و بلبل» و برخی از پروژههایی که او و دوستان داریوش فرضیایی فعالیت داشتهاند میتواند اقبال را نسبت به محدود کارهای کودکانه نمایشخانگی برگرداند یا خیر.
منبع: خبرگزاری تسنیم